Portugalsko
V červnu jsme si s Hankou a přáteli zaletěli na 14 dní do Lisabonu a na Madeiru. Nebudu popisovat ani esprit Lisabonu, ani přírodu Madeiry, to jsou známé věci, které ale stejně překvapí. Vzhledem k zaměření našeho fóra se ale věnuji dopravě.
V Lisabonu jsme byli jen 3 dny a tak jsme se pohybovali MHD, takže jsme nenarazili na žádné dopravní problémy. Jen jsem musel ocenit schopnosti řidičů v centru ve vedlejších uzoulinkých strmých uličkách. Zato na Madeiře jsme si užili - jezdili jsme půjčeným Renaultem Megane. Madeiru, a zejména hlavní město Funchal, bych vřele doporučil pro autoškolu.
Asi každý ví, že se v Portugalsku (a tedy i na Madeiře) jezdí vpravo. Pro mě naštěstí. Ve starších částech měst často narazíš i na obousměrné ulice, kterými s obtížemi projede auto. V Lisabonu jimi jezdí občas i jednovozová tramvaj s kladkou obdobná tramvaji, která jezdila v 50. letech třeba v Praze.
Na Madeiře jsou některé ulice pro změnu tak úzké, že jimi stěží projede jedno auto a přitom jsou tak strmé, že to jednička sotva utáhne. Naštěstí jsme v těch nejhorších protijedoucí auto nepotkali (platí, že když se auta potkají, tak couvá ten, co jede do kopce, ale když je na každé straně tak čtvrt metru, po stranách stružky a u skoro každého domu vstupní schod, tak nevím …). Nejspíš bych couvat odmítl. V těch chvílích jsem proklínal Mio s mapou Portugal_2009.Q4 NAVTEQ [100427].fbl, protože Mio téměř plně předpokládalo, že jednosměrky ve Funchalu neexistují a tak nás do nich do protisměru hnalo hlava nehlava. Ono jich tam skutečně zas tak moc není, ale jako spojnice mezi hlavními ulicemi jsou. No a když jsme do té jednosměrky v protisměru nejeli, tak nás Mio za trest nasměrovalo do některé z co nejužších vedlejších ulic.
Samostatnou kapitolou je parkování, zejména ve Funchalu. Obecně asi platí, že se smí parkovat všude, nejlépe v nepřehledné zatáčce, tam, kde se dá obousměrná ulice zúžit tak, že se překážka musí z části objet po chodníku (tak jezdí i autobusy), hned ve výjezdu z křižovatky, atd. Prostě nejlépe tam, kde by to náš řidič neočekával.
Z praktické zkušenosti jsem dospěl k závěru, že Madeiřani jezdí rychle a dobře, defenzivně a že jsou poměrně ohleduplní. Prostě očekávají, že druhá strana může zareagovat jakkoliv. Píši poměrně ohleduplní, protože třeba odbočování doprava z vnitřního kruhu na kruháči je běžné, když to ale riskneš a pokračuješ ve vnějším kruhu dál, tak většinou ve vnitřním kruhu počkají a teprve pak to střihnou doprava. Kromě hlavních ulic většinou není vyznačená přednost (kdysi asi bylo napsané STOP na silnici, to ale nejspíš v minulém století, takže není vidět), s určitostí ale platí, že širší ulice má přednost. Taky se smí až na výjimky předjíždět v tunelech, kterých je na Madeiře požehnaně (kolem 600). Skoro bych si dovolil tvrdit, že je jich na počet obyvatel, nebo kilometrů silnic nejspíš nejvíc na světě. Jsou krátké kolem sta metrů až dosahující několika kilometrů, jsou po rovině, do kopce i s kopce, jednosměrné i obousměrné a ty nejstarší i úzké, málo, nebo vůbec neosvětlené, v některých je rozbitá vozovka, popř. i silně prší. Prostě adrenalin. Při použití navigace je ještě fajn, že v delším tunelu pochopitelně nenaviguje, ale většinou se šipka pohybuje, nicméně odbočky v tunelu se lehce minou. Naštěstí jich ale nebylo moc. Horší je to, že si na Madeiře libují v umístění odboček a kruháčů hned za výjezd z tunelu, nebo mezi dva tunely, které jsou od sebe vzdálené třeba jen 50 metrů. Pak se odbočka poměrně lehko mine, protože poslední hláška bývá „ztráta signálu gps“. Ono to ani jinak nejde, protože je Madeira malá (asi 22x57km), ale dost hornatá. Nejvyšší bod je vysoký přes 1800m. No a když od moře do výšky přes 1600m jedeš po silnici dlouhé necelých 17km, tak je to i pro to auto záhul. A pokud se ještě ve volbě silnice Mio rozhodne vynechat novou silnici a volí starou, sice trošku kratší, ale širokou ani ne 2 metry, kde se stoprocentně potkáte s nějakým náklaďákem, tak by ho v tu chvíli člověk nejraději z auta vyhodil (jak jsem psal, couvá, kdo jede nahoru, a doplňuji: nebo není náklaďák!). Přitom nepomůže volba „jednoduchá“, „rychlá“, ani „ekonomická“, Mio prostě tvrdohlavě používá svoji volbu „silnice stará“. V té chvíli jsem přemýšlel, kdy se ve volbách objeví i šířka silnice, popř. její stoupání (že by pro TIR?).
1.jpg
2.JPG
Automapa ve Funchalu dost zklamala, totéž v místech Madeiry, kde už jsou nové rychlostní silnice, kdy nás směrovala buď do starých úzkých, nebo již zavřených. Tam jsem to ale chápal. Rovněž na názvy ulic si nehrají, většinou jsou v mapě pojmenované jen oblasti (něco jako v Praze třeba Vinohrady, nebo v Brně Pisárky), takže se konkrétní ulice, nebo místo prakticky nedá najít. Mimochodem: obdobně jsou zašifrované místní i regionální autobusy – ve Funchalu funguje 5 společností (zelená, červená, žlutá, modrá a černá) a mají jedno společné číslování linek (a samozřejmě stejně zbarvené autobusy na žluto). Pro jistotu některé linky nejsou uvedené v žádném z pěti seznamů, které lze samozřejmě pořídit na pěti různých místech podle zvolené společnosti. Takže potřebnou linku 111 jsem vůbec nenašel. Myslím, že je to bez znalosti portugalštiny prakticky neřešitelný problém.
Zato se mi ale nadmíru osvědčila OZI mapa, ve které bylo snad všechno, včetně levád, hlavních hotelů, lanovek, muzeí, zahrad, označení významných míst, atd. a tak se podle ní dalo dohledat to, co v automapě nebylo. Rovněž si bez ní cílený pohyb po městě (kromě jeho vlastního středu) neumím moc představit.
Závěr: navštivte Madeiru a ověřte si své řidičské umění použitím NAVTEQ mapy Portugalska ve Funchalu. Jste-li milovníci adrenalinu, tak si užijete. Jezděte ale podle pokynů Mia a vynechejte snad jen ty příkazy jízdy do protisměru v jednosměrkách.
Tak tolik k pobavení.
PS.: na Madeiře nejel internet, resp. bylo k dispozici "Business center" s jedním počítačem Compaq v ceně €6/30minut. Nevím proč, ale nepoužil jsem ho.
C.JPG
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.