Stránka 1 z 8

Napájení

PříspěvekNapsal: 15 dub 2009 12:05
od vovi
Mimochodem, Petko, trochu Off-Topic: dneska jsem koupil čtyři aku - velké monočlánky typ D s kapacitou 10Ah. Mám k tomu držák do košíku na cykloláhev (původně CatEye pro napájení světel), konektor jsem vyměnil za miniUSB a už se těším, jak dlouho to vydrží. Dneska jsem se v rámci toho těšení (aku se zatím nabíjí, ale ještě to potrvá ;) ) vrátil k tomu tvému obsáhlému testu se čtyřmi tužkovými aku a doufám, že tvé rekordy překonám :D
Až to otestuju, tak tady (v nějaké lépe vyhovující sekci) zveřejním podrobnější popis včetně zdroje použitého materiálu.

Externí napájení

PříspěvekNapsal: 16 dub 2009 10:23
od vovi
Doposud jsem používal "krabičku" na 4 AA baterie/aku z PS Electronic. Ale ani těch cca 8 hodin provozu, které poskytovala jedna sada aku 2700 někdy nestačilo, zkusil jsem se tedy poohlédnout po něčem jiném, co by vydrželo déle. Dají se sice sehnat o drobátko větší krabičky s Li-Ion aku, ale za spoustu peněz nabídnou maximálně dvakrát větší kapacitu. A když jste bez elektřiny na delší dobu...
Už dlouho jsem měl vyhlídnuté NiMH akumulátory typu D (velké monočlánky) od firmy Tecxus s kapacitou 10 000 mAh (slovy deset tisíc). A přemýšlel jsem, jak je nosit s sebou a připojovat k MIO v co nejjednodušší podobě. Nakonec jsem objevil pouzdro na 4 monočlánky ve tvaru cyklistické láhve (vozí se na kole v košíku na láhev) od firmy CatEye, původně určené pro napájení halogenových cyklosvětel. Ve firmě Fine Bike (Praha 1, Skořepka 4) ji mají zlevněnou ze 670,- na 100,-Kč :D . Pak už jen stačilo místo původního kabelu ke světlu připájet kabel s USB konektorem (z nabíječky Mio Moov) a je hotovo. Místo relativně těžkých a drahých Tecxus aku se dají samozřejmě kdykoliv použít i "obyčejné" monočlánky, které se dají koupit v každém vesnickém koloniálu.

Aku jsem koupil tady:
http://www.pselectronic.cz/k5702-611-ak ... h-tcx.html
Držák tady:
http://www.finebike.cz/obchod/prislusen ... -blikacky/

Odpoledne ještě přihodím fotku.

Re: Externí napájení

PříspěvekNapsal: 16 dub 2009 11:23
od humbuk
Moc zajímavý baterie, prosim tě, jaký to má rozměry, je to opravdu v rozměru lahve, nebo menší? Většinou s tím běhám pěšky, nebo třeba na běžkách, tak jestli by se to dalo strčit i do větší kapsy :).
šly by i zapojit tyhle dva držáky dorhomady, možná by se někde našel přímo držák na ty čtyry macky.
http://www.pselectronic.cz/k5113-016-2x ... -let-.html
Tady to na mě vyběhlo dokonce za 50Kč, jestli to je tedy to samé.
http://www.ok-obchod.cz/zasobnik-cat-ba ... dp-183432/

Re: Externí napájení

PříspěvekNapsal: 16 dub 2009 11:51
od vovi
Jo, je to ten samý držák. Rozměry jsou přibližně: průměr 7,5 cm, výška 16,5 cm.

A plochý držák na 4 macky typ D je tady:
http://www.pselectronic.cz/k5113-020-4xum1-plochy.html
(ten tvůj byl na 2 malé mono typ C)

Re: Externí napájení

PříspěvekNapsal: 16 dub 2009 12:00
od vovi
A slíbené fotky:
IMG_3577.JPG

IMG_3578.JPG

IMG_3580.JPG

IMG_3582.JPG

Re: Externí napájení

PříspěvekNapsal: 16 dub 2009 12:53
od SvoDa
Dobrej tip, díky, na kolo vynikající, na turistiku sice moc objemné, ale v baťůžku bývá místa dost.
Mně zatím stačí na celodenní tůry krabičky PS (interní baterka mi vydrží cca 3-4 hodiny s min. podsvícením, 4xAA2500 mA články cca dalších 6-7 hodin, což na celodenní trasu bohatě stačí, ale je fakt, že při min. podsvícení toho moc vidět není, ale zas na druhou stranu nemusí display bát stále zapnutý.
V každém případě bych byl moc vděčný na info o testu výdrže při vypnutém a i při max. podsvícení, až to budeš vědět, bo 10000mAh to je bomba. :D

Re: Externí napájení

PříspěvekNapsal: 16 dub 2009 13:36
od vovi
Jo, já jsem taky zvědavej :D Jenže nejdřív vyměním (konečně - přestavuju jak Mahud :lol: :lol: ) starou baterku v MIO a budu ji muset párkrát prohnat vybíjecím cyklem, aby pak výsledky testu byly směroplatný. Ale můj (doufám, že pesimistický) odhad je, že to 24 hodin v kuse vydrží.

A mimochodem - tyhle aku jsou neskutečně těžký - 167 g/kus. I s velmi lehkým držákem to má třičtvrtě kila. Takže opravdu baťůžek nebo na kole - v kapse bych to tahat nechtěl. ;)

Re: Externí napájení

PříspěvekNapsal: 16 dub 2009 13:49
od SvoDa
JJ, díky. Už jsem to tu někde psal a nechci se opakovat, ale nejvíc integrovanou baterii ničí připojování k PC - původní integrovaná baterie mi vydržela po půlroce používání a mnohačetném připojování přes USB do PC max. 15 minut při vypnutém podsvícení. Od říjnového srazu mám od Tomáše Kubce novou a jelikož prakticky nepřipojuji, tak vydrží stále 3-4 hodiny dle intenzity podsvícení, a to MIO používám prakticky denně, někdy visí na nabíječce, semotamo pracuji bez napájení a nechám vybíjet, než se objeví hláška, ikdyž to u těchto typů není potřeba nechávat vybíjen, mají minimální, nebo žádný paměťový efekt.

Re: Srovnávací tabulka ADAM-ALICE-DEJVID -aktualizováno 11.4.

PříspěvekNapsal: 16 dub 2009 15:29
od SvoDa
Toto "nepřepínání" do datového přenosu řeším upraveným kabelem od Petka, kde je přepájen PIN pro datový přenos, takže to pouze nabíjí (viz návod u sousedů). Když tady dojde k pohybu konektoru, max.se napájení přeruší a jede na integrovanou baterii, ale rozhodně se nepřepne do datového přenosu. Petko byl navíc tak hodný, jelikož nosím na tůry MIO v pouzdře, že mi udělal konektor do pravého úhlu, takže mi ho spodní poutka pouzdra přidržují, ale i tak tam drží fest a nevikle se, bo netrčí kolmo ven s přístroje, takže se dá takto pohodlně nosit i v kapse a není potřeba dávat pozor, jestli se konektor nenamáhá "páčením".
Ale to asi opravdu patří do obecného vlákna o externím napájení.

Re: Externí napájení

PříspěvekNapsal: 16 dub 2009 19:47
od petko556
Nechcem Vám brať ilúzie, ale - toto riešenie je skutočne vhodné len na bicykel, jachtu :) , ...
Tužková NiMH váži výrazne menej (napr. GP 2700 len 30g). Púzdro na 4 x AA je výrazne menšie (napr. PS).
Nbíjačky na tužkové aku sú menšie, lacnejšie a to aj inteligentné verzie.
Ak sa bude používať primitívna nabíjačka, bez kontroly nabíjania každého článku, tak veľmi rýchle sa objavia rozdiely.
Kapacita batérii 4 x acu NiMH bude mať kapacitu rovnú najslabšiemu článku.Bez inteligentnej nabíjačky sa zvyšková kapacita v ostatných acu nevybije, čo znižuje ich kapacitu (pamäťový efekt). Bežne sa stane, že niektorý acu časom má tak nízku kapacitu, že sa pri vybíjaní v prevádzke "hlboko" vybije a potom je to už lavína.
Preto si myslím, že napr. 3 sady akumulátorov po štyroch ks (spolu 12 ks) veľkosť AA je lepšie riešenie, optimálne jednej značky a kapacity. Kapacita porovnateľná, hmotnosť sa dá optimalizovať (keď idem na štyri hod, postačí jedna sada...), časom ak mám vhodnú nabíjačku, ktorá zobrazuje aj kapacitu môžem akumulátory párovať tak, aby mali všetky štyri v sade podobnú kapacitu, v prípade "smrti" niektorej tak som prišiel len o jednu sadu. Ďalšia nesporná výhoda je, že tužková acu (AA) má všestrannejšie použitie a vo verzii alkalickej, či uhlík zinok je k máni takmer v každej trafike, benzínke... V prípade potreby existujú za pár drobných "redukcie - obaly", ktoré z AA urobia C, alebo D veľkosť.
To odporúčam radšej investovať do kvalitnej nabíjačky. Tá akumulátory nie len nabíja (inteligentne každý článok samostatne, meria stav nabitia nie len napätím, ale aj dU/t + meria teplotu), ale aj vybíja - čím sa zabezpečuje min. pamäť. efekt a aj "oživuje" články (nabíja a vybíja dovtedy, pokiaľ zistí nárast kapacity).
Vrelo odporúčam VOLTCRAFT IPC-1 (prípadne aj lacnešiu "light" verziu IPC-2, tá má menší max. nabíjací prúd a vbalení nie sú 4 ks kvalitných acu), okrem vyššie uvedených vlastností obsahuje aj redukcie z veľkosti AA na C a na D, nabíja z 230V aj z 12V (auto), vrátane rýchlonabíjania.
Ale na výsledky vovi testu som sám zvedaví.