Stránka 1 z 2

Tacho signál a gyroskop

PříspěvekNapsal: 24 dub 2009 09:43
od iv0
Zdravím,

zajímalo by mě to, jak je to s využitím jiných než GPS informací o poloze vozidla, především tacho signálu od ABS nebo gyroskopu (např. zabudovaného do zařízení) nebo zařazené zpátečce (= auto couvá).
1. Je potřeba, aby tohle řešil navigační software nebo to je hardwarová záležitost GPS receiveru (jenž dodává informace o poloze, získané vícero způsoby, nejenom z GPS antény)?
2. Jestliže je potřeba podpora v software, umí to iGO 8?
3. Existuje zařízení, které má třeba v sobě zabudovaný gyroskop a ten se využívá pro navigaci pomocí iGO 8?
4. V poslední době se objevila autorádia, která používají Windows a je v nich iGO 8 (např. Eonon), není nějaké, které by se umělo napojit na tacho signál od vozidla a třeba mělo v sobě i gyroskop? Eonon to neumí, už jsem se ptal prodejce.
5. Lze nainstalovat softwarovou podporu pro gyroskop? Některá mobilní zařízení mají už "cosi" v sobě, také existují gyroskopy/akcelerometry na USB apod.

A proč se na to ptám? Protože uvažuji nad přenosnou navigací resp. 2 DIN autorádiem/navigací s iGO 8. Jezdím hodně se šipkovou navigací Becker, která má napojení na tachosignál, zpátečku a zabudovaný gyroskop a mám srovnání s přenosnou navigací. No a prostě bych takovou věc chtěl. Také mě zajímá, jak to vlastně funguje...

Díky.

Re: Tacho signál a gyroskop

PříspěvekNapsal: 24 dub 2009 09:50
od warhead
inu nez se vyjadri nekdo fundovanejsi tak jsem tu ja :D I kdyby to dejme tomu nekde fungovalo tak si opravdu nejsem jist implementaci do IGO, pokud vim tak umi maximalne extrapolaci ale treba jsem tu funkci jen minul ;) Co se tyce prenosnych navigaci tak si pamatuji ze neco podobneho ma akorat TomTom 930 a nevim jak to maji reseno softwarove. Takze to jsem taky zvedav jestli to nekdo treba zna :shock: Jinak ta vestavena radia dle me maji oproti navigacim desny displej :ugeek:

Re: Tacho signál a gyroskop

PříspěvekNapsal: 20 kvě 2009 13:39
od iv0
Tak nakonec se mi povedlo najít některé odpovědi sám:

Nejprve terminologie: Určování polohy při nízkém nebo žádném GPS signálu se provádí pomocí tacho signálu (typicky impulzy od snímačů ABS na kolech), dále pomocí gyroskopu/akcelerometru (většinou zabudovaném v přístroji, ovšem existují i externí) a nakonec také pomocí připojení couvačky (pozná se, že auto couvá). Takové určování polohy se nazývá Dead reckoning (dále DR). Někdy se i tachosignál nahrazuje akcelerometrem (měřícím podélné zrychlení) a couvačka se nepřipojuje, v takovém případě není potřeba žádné napojení na systémy vozidla (takhle nějak asi fungovali starší luxusní přenosné navigace, např. již neprodávaný Garmin Streetpilot 7500).

1. Možné jsou oba způsoby, existují jak samostatné DR (dead reckoning) moduly, které komunikují pomocí USB nebo sériového portu (vyrábí např. firma u-blox.com) tak také kompletní přijímače (např. GPS 530 od firmy dw-wireless.com), které prostě dodávají informaci o poloze pomocí GPS, kombinace GPS + DR (když je GPS signál slabý) nebo čistě pomocí DR (když není GPS signál vůbec). Cena $170 - $500.
2. Odpověď neznám, vypadá to, že spíš neumí, takže je potřeba kompletní GPS + DR přijímač.
3. Nenašel jsem takové zařízení, které by bylo běžně v prodeji. Existují zařízení např. od firmy Garmin, které mají DR, ale jedná se o starší výrobky a je možné, že to celé neběželo na Windows CE (ale nevím).
4. Nenašel jsem žádné běžně prodávané.
5. Takové ty gyroskopy, které slouží k detekci polohy zařízení (myšleno svisle nebo vodorovně) a následnému otočení obrazu na displeji, pravděpodobně nelze použít (usuzuji z toho, že jsem takovou informaci nenašel)...

Jestli ví někdo více, budu rád, když se poděli o informace, nejlépe odkaz na zařízení, které umožňuje navigování pomocí Dead Reckoning a zároveň na něj lze nainstalovat iGO 8 :D

Re: Tacho signál a gyroskop

PříspěvekNapsal: 20 kvě 2009 14:58
od iv0
Po dlouhém hledání jsem našel zařízení, které má Dead Reckoning a zároveň má v sobě Windows CE: Jedná se o Alpine PND-K3 za cca $200. Tak teď už jenom najít postup, jak zařízení odblokovat a nahrát do něj iGO...

Re: Tacho signál a gyroskop

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2009 07:55
od warhead
u techto radii je to pomerne jednoduche vetsinou (ale take nemusi :twisted: ), spis jsem zvedav jestli to DR posila tak aby to v tom seriovem modu igo vstrebalo ;) Jinak gmetry v pda bych tak neodsuzoval je to pomerne slusne ale je treba aby se zarizeni neotacelo kolem zadne osy aby ten modul byl trosku k necemu, samo ze na akcelerometry k tomu urcene to nema

Re: Tacho signál a gyroskop

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2009 08:49
od Lakva
Taky si myslím... Pokud ty moduly pracují tak, že si s pomocí GPS zakalibrují polohu, rychlost a směr, a potom v případě ztráty GPS signálu dopočítávají novou polohu s pomocí údají z akcelerometru a předávají to do systému pořád jako MNEA proud, tak by s tím jakýkoliv navigační program neměl mít problém. pokud se údaje z akcelerometru dostávají do navigace jinak, tak to naopak problém bude asi dost velký...

U přenosného zařízení je důležité, aby se ani v nejmenším neměnila orientace zařízení vůči vozidlu, jinak se poloha odchýlí a hádám, že odchylka povede k poměrně rychlému "zacyklení" - IMHO si systém bude myslet, že se jede v kruhu. Pokud se orientace zařízení znovu nezmění...

G-metry v PDA... oni to už nejsou jen hračky... Jejich citlivost je docela slušná, hlavně pokud jde o směr. Jak je to s detekcí přetížení nevím...
Ale pokud i přetížení je přesné v nějakém rozumném řádu, stačí navrhnout tuhle myšlenku na XDA a do půl roku to bude v moderních komunikátorech běžně použitelné! G-sensor se klukům docela líbí a hákli ho za 8 dní od zahájení prodeje HTC HD. A nedávno se jim podařilo rozjet RDS-TMC na vestavěných rádiích HTC, což ještě před půl rokem bylo "hardwarově nemožné", takže dopočítávat polohu GPS s pomocí údajů z G-sensoru je IMHO otázka dvou měsíců k prvním alfám a půl roku do finále, když se na to zaměří.
Teď mě tak napadá... Pokud si dobře vpomínám, tak jsem vlastně už viděl aplikaci "tachometru", která údaj z g-sensoru používala, akorát to bylo dost nepřesné... Ale nejsem si jist.

Re: Tacho signál a gyroskop

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2009 13:11
od warhead
ja jeste okrajove ;) ten tachac jsem zkousel ale myslim ze zrovna rychlost se pocitala z gps ale nejsem si jist, zrychleni uslo ale treba pri chuzi to desne blazni takze tezko rict. Jinak to TMC jsem zkousel na cruisu a zaklad funguje akorat igo to zatim nejak nepobralo avsak verim ze s dalsi verzi to pujde lip. Kluci z xda jsou blazni takze vsechno je mozne to je fakt :lol:

Re: Tacho signál a gyroskop

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2009 14:55
od Lakva
Mě to TMC na Cruisu funguje regulérně, i v iGo. Psal jsem to jen jako příklad, čeho jsou schopný ;-)
To TMCčko byl opravdu velkej problém, nejmíň 2 roky se věřilo, že to prostě hardwarově nejde! Naštěstí se našel blázen, kterej tomu nevěřil ;-)

Na data z G-Sensoru se dostali 8 dní po zahájení prodeje první ho zařízení ve kterém byl. A další tejden na to už měli API a dělali aplikace.
Jak dlouho trvalo, než pro Artemis udělali ROMku, která zapnula a zpřístupnila GPS blok v čipsetu nevím, ale tuhle technologii prostě už taky ovládají.

Věřím, že by stačilo některýmu dostatečně nadšenýmu šamanovi dát návrh a pokud obě ty problematiky zná a sám navigaci používá, tak budou za měsíc první viditelný výsledky.

Re: Tacho signál a gyroskop

PříspěvekNapsal: 26 kvě 2009 20:16
od iv0
Teď jsem našel další přístroj, který má Windows CE a zároveň Dead Reckoning. Jmenuje se Prober E319, viz
http://www.mobilewhack.com/reviews/prob ... ar_pc.html

Zajímalo by mě, jestli je důležité, jaký procesor přístroj používá (abych mohl nainstalovat iGO8). Tady:
http://www.hpcfactor.com/forums/forums/ ... 72&start=1
se nějaký nešťastník pokouší dát tam vlastní software, are nejde mu to, protože tam je nesprávné CPU?

Než bych šel do autorádia za $1000 tak by mne zajímalo, jaká je pravděpodobnost, že tam dostanu iGO8...

Re: Tacho signál a gyroskop

PříspěvekNapsal: 26 kvě 2009 22:21
od Lakva
iGo je navržené jako univerzální, prodává se i samostatně bez navigační krabičky... pardo... šochtle!!!
Takže jsem přesvědčen, že poběží na jakémkoliv procesoru. Větší otázka je, jestli ta šochtle data z DR senzorů započítává do polohy a předává systému výslednou polohu jako NMEA proud, nebo jestli tam vstupujou nezávisle a aplikace si to musí dát do kupy sama. Pokud to druhé, tak asi bude potřeba speciální aplikace a iGo by mohlo být problematické.

Hele, nevidím tam info o použité navigační aplikaci... Fakt to tam nemaj, nebo bych si měl ty brejle vyčistit?