Toto diskuzní fórum je „odborně – technické“ a je zaměřeno k diskuzi o navigačních programech IGO. V tomto diskuzním fóru nenajdete nelegální software či mapy, ani odkazy které by k nim směřovaly. |
|
<element_template et_TmcEvent_Announce>
<TEXT xxx x=-9 y=44 w=66 z=1 textmodel_wstr="*.distance.full_text" visiblemodel="*.distance.valid&!ui.vOnFlyover" color=#ffff00 color2=#000000 template=xtxt3 align="left" fontsize=11 glowsize=2 glowtype=1 font="tahomabd">
<element_template et_TmcEvent_map>
<TEXT xxx x=15 y=70 w=80 z=1 textmodel_wstr="*.distance.full_text" visiblemodel="*.distance.valid" template=xtxt align="CENTER" fonttype=bw font="tahomabd" fontsize=14>
Dobrý den,
jmenuji se Jaroslav Zvára a jsem koordinátorem Jednotného systému dopravních informací pro ČR, jehož součástí je také vysílání dopravních informací prostřednictvím služby RDS-TMC. Na různá fóra na několika webech k této problematice se dostanu jen občas a nenám bohužel prostor reagovat na všechny diskuse, které se tam objevují. Nicméně jsem připraven odpovídat na konkrétní dotazy ve věci RDS-TMC i dopravních informací jako takových.
Pokud bude na POI.cz zájem, mohu spáchat i nějaký článek na tohle téma.
Nejlépe dotazy směřovat přes www.dopravniinfo.cz nebo přímo na jaroslav.zvara@worldonline.cz
Zdraví a za za podporu i kritiku děkuje
Jaroslav Zvára, koordinátor realizace Jednotného systému dopravních informací pro ČR
Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR a ŘSD ČR
Zdravím ještě jednou...
pročetl jsem tuto diskusi a pokusím se stručně reagovat na nejčastější dotazy.
1. V ČR se vysílají dvě různé služby RDS-TMC s různým národním obsahem - JSDI_a_CRo na síti vysílačů ČRo 3 Vltava a CRo-a-GA na síti vysílačů ČRo 1. Dále v dosahu vysílače ČRo Regina se vysílá speciální RDS-TMC pro Prahu a okolí.
2. Síť vysílačů ČRo 1 vysílá na každé frekvenci (tedy ve všech lokalitách celého území ) stejné TMC informace Global Assistance, které pocházejí především od řidičů zpravodajů Českého rozhlasu a agentů 007 z Impulsu a dále z dalších zdrojů. Informace od řidičů je rychlá, aktuální, ale ne vždy zcela přesná a ověřená a zejména nezachycuje vývoj v místě události, okamžik odstranění problému a obnovu provozu.
3. Síť vysílačů ČRo 3 vysílá na každé frekvenci (ve všech lokalitýách území ČR) stejné TMC informace s výjimkou několika příhraničních vysílačů se SRN a Rakouskem, kde je testováno také vysílání přeshraničních informací od sousedů. TMC informace na frekvencích ČRo 3 pocházejí z Jednotného systému dopravních informací pro ČR, kam je předávají Policie ČR, Hasici, záchranka, Správci komunikací, silniční správní úřady, telematické aplikace, řidiči atd. Snažíme se zajistit v maximální míře vysílání autorizovaných, ověřených dopravních informací, od všech orgánů, organizací a institucí a ze všech dostupných existujících telematických technologií tak, abychom v daném čase uměli poskytnout stále více a více přesný a podrobný obraz skutečné dopravní situace. Národní dopravní informační centrum přijímá, zpracovává a vysílá stále více a více dopravních informací. Vše co je na www.dopravniinfo.cz se zároveň automaticky vysílá i v RDS-TMC (pokud jsou splněny některé nutné podmínky) na JSDI_a_CRo. Postupně se realizují a do provozu uvádějí další dílčí projekty. Projekt je definovaný zákonem (§124 odst. 3 zák. č. 361/2000 Sb.) a povinnost sbírat, zpracovávat a šířit dopravní informace bude obsažena i nyní připravované směrnici EU.
4. Příjem dopravních informací je u většiny přístrojů nastaven automaticky - většina uživatelů neví, kterou síť v dané chvíli přijímá a jsou i přístroje, které přijímají všechny dostupné sítě najednou. To je však "vina" přístrojů, výrobců nebo uživatelského nastavení. Odpovídáme pouze za obsah služby JSDI_a_CRo.
pokračování ...
5. Koncepce služeb RDS-TMC v ČR je plně v kompetenci Českého rozhlasu (případně dalších rozhlasových stanic). Jen na provozovatelích rozhlasového vysílání a sítě vysílačů záleží, jaká služba a kde se bude vysílat. Za sebe dodám názor, že by bylo možno najít i jiné lepší a praktičtější uspořádání, než je to dnešní.
6. Spolehlivost příjmu nebo "nepříjmu" dopravních informací na Vašem přístroji je limitována ve stručnosti několika faktory
- službou, kterou právě přijímáte a její dostupností (síla signálu) na konkrétním vysílači
- nastavením přijímače na konkrétní službu a jeho schopnost službu v území zvolit a držet
- umístěním FM antény navigace ve vozidle a její "kvalita neboli zisk"
- aktualizace mapových podkladů, které obsahují lokalizační tabulky příslušné verze (pokud máte v mapě staré (nebo žádné) LT, informace se nezobrazí) shodné s verzí LT vysílaných dopravních informací
- kapacitou právě vysílaných informací v kanálu RDS-TMC a tím i rychlostí "obnovy" vysílaných informací
- dostupností prvotní informace o události v Národním dopravním informačním centru (můžeme vysílat jen to, o čem nám někdo nebo něco poskytl/-lo informaci)
7. Vysílání informací v obráceném směru je bohužel občasnou realitou. Nicméně i opakované testy neprokázaly, že by k této chybě docházelo v síti JSDI_a_CRo.
8. Přesnost lokalizace je dána hustotou pokrytí lokalizačních tabulek a není možno jí nijak ovlinit. Dodávám jen, že kvalita a hsutota pokrytí sítě se stále postupně zlepšuje. To nemusí platit na straně navigačního přístroje, pokud Váš dodavatel mapových dat "nejde s vývojem" aktualizací. To je však plně v kompetenci dodavatele přístroje.
9. Informace o koloně nebo její délce zatím nikdo prakticky nemůže v čase sledovat, neb je to jev veskrze dynamický. V řádu dnů nebo několika málo týdnů budeme mít v JSDI lepší informace z D1. Koncem letošního roku, bude-li realizováno FCD, by se mohlo blýskat na lepší časy na dopravně zatížených komunikacích v celé ČR. Další možnosti nabízí také mýto, budou-li zpoplatněny NA do 3,5 tun a nebo budou-li viněty.
pokračování ...
Detailně o tom jaké informace, kdo a kdy poskytuje nebo může poskytnout by se dala vést dlouhá diskuse.
Obecně může být vysílána informace o události, kterou někdo zjistil, zaznamenal a předal do Národního dopravního informačního centra (NDIC). Záleží na tom, kdy jí zjistil, jak přesně jí zaznamenal a poskytl. Operátor NDIC na místo události nevidí a vidět nemůže. Informace má za událostí vždy určité zppoždění v řádu minut nutné pro její zjištění, zpracování, vysílání a příjem.
Od řidičů v současnosti v NDIC využíváme informace od dopravních zpravodajů Zelené vlny Českého rozhlasu. Připravujeme však další rozvoj v této oblasti.
K RDS-TMC dodávám, že je třeba si uvědomit, že jde jen o způsob přenosu dat poměrně omezeným kanálem do navigací (nyní nejčastěji přenosných). Avšak další rozvoj informačních technologií přinese v dalších letech i další možosti přenosu dat pro přenosné navigace.
A nakonec mojí reakce k diskusnímu fóru dodávám, že jsem připraven odpovídat i nadále na věcné a konkrétní otázky, a to zejména přes http://www.dopravniinfo.cz nebo na adrese jaroslav.zvara@worldonline.cz
Děkuji za zájem o tuto problematiku i o projekt Jednotného systému dopravních informací pro ČR. Vážím si pozitivních informací k kritických připomínek.
zdraví
Jaroslav Zvára, koordinátor realizace Jednotného systému dopravních informací pro ČR
http://www.poi.cz/phpbb/viewtopic.php?f=21&t=998
Zpět na Dopravní zpravodajství RDS-TMC
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků